کد مطلب:30608 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:210

خانواده سعادتمند











در رابطه با سعادت خانوادگی موارد زیر استخراج و به نظر خوانندگان عزیز می رسد.

1- از نظر رسول اكرم (ص) در خانواده خوشبخت همواره زن سرگرم كار خانه است و كار عمده اش دوخت ودوز و خیاطی است. (روایت ابن سعد از قول عایشه)

2- از خانه حضرت رسول سؤال شد حضرت در خانه چه می كنند، عایشه می گوید «كان فی خدمتة اهله، حتی یخرج الی الصلاة» حضرت تا وقتی برای نماز آماده می شود كار خانه را به عهده می گیرد. (روایت عبدالله عفیفی در كتاب زن عرب در زمان جاهلیت و اسلام).

3- «كانت فاطمه بنت رسول الله تتولی الطحین و العجین بینا علی رضی الله عنه ینزح الماء و تحمله و یهیه.» (روایت عبدالله عفیفی در كتاب زن عرب در زمان جاهلیت و اسلام).

وقتی حضرت فاطمه دختر گرامی رسول اكرم (ص) مشغول تهیه نان و غذا می شد، حضرت علی (ع) آب می كشید و برای كمك به زهرای اطهر همكاری می كرد.


4- عایشه می گوید حضرت رسول اكرم (ص) وقتی نزد زنان خانه می رسید از همه مردم ملایم تر و محرمانه تر، با تبسم و سرور صحبت می فرمود.

«كان اذا خلا نسائه الین الناس و اكرم الناس، ضحاكا، بساما» (روایت از ابن سعد و ابن عساكر در جامع الصیفی).

5- «كان اذا قدم من سفر، تلقی بصبیان....» (روایت ابوداوود و مسلم از عبدالله بن جعفر).

هرگاه رسول اكرم (ص) آغاز سفر می كرد پسران خانه اش را جلو می انداخت كه ارجمند باشند.

6- «كان یسابقه عایشه بالعدو فسبقه یوما و سبقها فی بعض الایام فقال رسول الله (ص) «هذه بتلك » (روایت باكورة الكلام از حمزه در حقوق زنان اسلام).

گاهی عایشه با دشمنان مسابقه می داد روزی عایشه برنده مسابقه شد حضرت رسول (ص) فرمودند این شد درست، اشاره بر اینكه زن مسلمان باید ساعی باشد. 14 حدیث معتبر از رسول اكرم (ص) در مورد نعمت عیال یا زن صالحه نیز نقل گردیده است.